• صفحه اصلی
  • تاریخچه
  • مدفونین
    • ائمه اطهار (علیهم السلام)
    • صحابه پيامبر(ص)
    • وابستگان پيامبر(ص) و اهل بيت(ع)
    • همسران پيامبر(ص)
  • کتابشناسی
  • مقالات
  • تصاویر
  • نگاره‌ها
  • ادبیات
  • چندرسانه‌ای
    • فیلم
    • موشن‌گرافی
  • نقشه
  • درباره ما
/ جنت البقیع / مدفونین در بقیع / صحابه پيامبر(ص) / ابوالهيثم بن التيهان الاشهلي
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1398/10/08 | بازدید : 581
نویسنده : علی اکبر نوایی

ابوالهيثم بن التيهان الاشهلي

ابو الهيثم، از گروه دوازده نفري است كه به ابوبكر، در روزي كه خطبه خلافتِ پس از پيامبر(صلی الله علیه و آله) را براي اوّلين بار خواند، اعتراض كردند و به شدت به حمايت از علي(علیه السلام) برخاستند.

نامِ ابوهيثم بن تيهان انصاري، «مالك» بوده و از ياران و صحابه صادق و راستين پيامبر گرامي(صلی الله علیه و آله) است. حاکم نيشابوري درباره وي مي‌نويسد:

عن محمد بن اسحاق قال: و شهد العقبة الأولی و الثانية من الأنصار، ثمّ من بني‌عبدالأشهل أبوالهيثم بن التيّهان و اسمه مالك حليف لهم و هو نقيب شهد بدراً و لا عقب له.[1]

از محمد بن اسحاق نقل است كه درباره ابوالهيثم گفت: در عقبه اول و دوم به حضور پيامبر(صلی الله علیه و آله) رسيد و از انصار شمرده شد. او از طايفه بني‌عبدالأشهل، معروف به ابوالهيثم بن تيهان و نامش مالك است. سوگند خورده با پيامبر و نقيب و بزرگ مدينه بوده، در بدر حضور يافته و پس از او فرزندي نبوده است.

چنان‌که در بحث مربوط به ابي بن كعب هم ديديم، نام او در كنار ابي بن كعب آمده و از دوازده نفري است كه در روز حاكميت ابوبكر، به او اعتراض و از حق ربوده شده علي(علیه السلام) دفاع كرد.

ابوالهيثم و خلافت ابوبكر

ابو الهيثم، از گروه دوازده نفري است كه به ابوبكر، در روزي كه خطبه خلافتِ پس از پيامبر(صلی الله علیه و آله) را براي اوّلين بار خواند، اعتراض كردند و به شدت به حمايت از علي(علیه السلام) برخاستند.

ابوالهيثم بن تيهان پس از خزيمة بن ثابت برخاست و چنين گفت:

ابوبكر! به خاطر نداري زماني را كه پيامبر(صلی الله علیه و آله) علي بن ابي‌طالب را در روز غدير بر سر دست بلند كرد و فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلاَه»؟ مردم دو دسته شدند، عد‌ه‌اي گفتند: پيغمبر با اين عمل مي‌خواهد علي را خليفه و جانشين خود كند، دسته‌اي ديگر گفتند: مي‌خواهد عظمت و احترامش را تثبيت نمايد. در پي اين مشاجره براي حلّ مطلب، كسي را به حضور پيامبر(صلی الله علیه و آله) فرستادند تا كشف مطلب كند. حضرت فرمود: پس از من علي فرمانده شما است و از من گذشته و بعد از من او خيرخواه‌ترين افراد است.[2]

اختلاف در تاريخِ وفات ابن تيهان

در تاريخ وفات يا شهادت ابن تيهان، اختلاف فاحش وجود دارد و اين اختلاف در همه منابع به چشم مي‌خورد. حاكم نيشابوري آن را در سنه بيست هجرت، در دوران خلافت عمر ثبت كرده است. ولي از برخي متون بر مي‌آيد كه او در جنگ صفين، در ركاب علي(علیه السلام) شركت داشت و در صفين به شهادت رسيده است.

برخي مؤلفين، مانند حاكم نيشابوري، وفات او را در سال بيستم هجرت و
برخي ديگر سال ٣٧ هجرت نوشته‌اند. به دليل اهميت مسأله، هر دو نقل را بررسي
مي‌كنيم:

چنان‌که اشاره شد، حاكم نيشابوري، استيعاب و برخي ديگر، نقل اول را آورده و گفته‌اند: زمان مرگش دوره خلافت عمر بود كه وي بر جنازه‌اش در بقيع نماز گزارد و منابع ديگر، مرگ يا شهادت وي در صفين را نقل كرده‌اند.

ابوالهيثم در بقيع

از نقل‌هايي كه در زير مي‌آيد نيز چنين استفاده مي‌شود كه: ابوالهيثم در سال ٢٠ ه‍‍‌ .ق از دنيا رفت و در بقيع مدفون گرديد.

حاكم نيشابوري در مستدرك آورده است:

و حدّثنا إبراهيم بن إسماعيل بن أبي‌حبيبة: سمعت شيوخ أهل الدار؛ يعني بني‌عبدالأشهل، يقولون مات أبوالهيثم بن التيهان سنة عشرين بالمدينة.

و ايضاً حدّثنا سعيد بن راشد عن صالح بن كيسان قال: توفی أبوالهيثم بن التيهان في خلافة عمر بن الخطاب بالمدينة وصلّی عليه و دفن بالبقيع.[3]

ابراهيم بن اسماعيل بن ابي‌حبيبه روايت كرده كه گفت: از شيوخ اهل الدار؛ يعني بني‌عبدالاشهل شنيدم كه مي‌گفتند: «ابوالهيثم بن تيهان در سال بيست هجري در مدينه وفات يافت».

همچين سعيد بن راشد از صالح بن كيسان نقل كرده كه گفت: «ابوالهيثم بن تيهان در دوره خلافت عمر بن خطاب در مدينه وفات يافت و عمر بر او نماز گزارد و در بقيع مدفون گرديد».

برخي منابع هم به حضور او در صفين گواهي داده‌اند.

ابن تيهان در كلام علي(علیه السلام)

كلامي از مولا علی(علیه السلام) نشان مي‌دهد كه ابوالهيثم در رديف اول ياران آن حضرت قرار داشته است:

أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الحَقِّ؟ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيهَانِ وَ أَيْنَ ذُوالشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَی الْفَجَرَةِ؟ ـ قَالَ ـ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشّـَرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ ثُمَّ قَالَ(علیه السلام) : أَوِّهِ عَلَی إِخْوَانِيَ الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْيَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ... .[4]


[1]. المستدرك علي الصحيحين، ج٢، ص ٢٨۵.

[2]. بحار الانوار، ج٢٨، ص ٢٢٨.

[3]. المستدرك علي الصحيحين، ج٢، ص ٢٨۵.

[4]. نهج البلاغة، خطبه ١٨١.

مـنـبـع: آرمیدگان در بقیع، نوشته علی اکبر نوایی، تهیه شده در پژوهشکده حج و زیارت، نشر مشعر، ۱۳۹۵.
علی اکبر نوایی
مـنـبـع:
تــــازه هــــا
  • جبير بن مُطعِم
  • ابوعبس، عبدالرحمان
  • عبدالله بن امّ مكتوم
  • قيس بن عاصم مِنقَري
  • عبدالله بن عتيك
  • حكيم بن حِزام
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • سمرة بن جندب
  • سعيد بن زيد
  • سعد بن معاذ
  • عبدالرحمان بن عوف
  • عبدالله بن سلام
  • سلمة بن اکوع
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: hajj.ziyarat@gmail.com
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • پژوهشکده حج و زیارت
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • هیئت علمی و کارشناسان
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • اطلاعیه و فراخوان ها
  • نقشه سایت

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • بقیع
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • لیست همه پیوندها