• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / توحید / شبهه: واسطه قرار دادن ائمه (علیهم السلام) مطابق با دین مشرکان
تاريخ : 1400/12/08 | بازدید : 224
شبهات مرتبط با توحید پاسخ به شبهات

شبهه: واسطه قرار دادن ائمه (علیهم السلام) مطابق با دین مشرکان

شبهه: واسطه قرار دادن ائمه (علیهم السلام) مطابق با دین مشرکان

نويسنده وهابي مي‌گويد: واسطه بودن ائمه، عين دين مشرکان است و انبيا براي رهايي بشر از اين شرک آمده‌اند. سپس به آيه شريفه (وَ اِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَاِنّي قَريبٌ)[1] و آِيه (ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)[2] تمسک کرده و مي‌گويد: هرکس واسطه‌اي ميان خود و خدا داشته باشد و او را بخواند، بالاجماع کافر است. همچنين از ابن تيميه نقل کرده که واسطه بودن در تبليغ امر و نهي خداوند، صحيح است؛ ولي واسطه قرار دادن در دفع ضرر و جلب منفعت، از بزرگ‌ترين اقسام شرک است و اگر شخص توبه نکند، بايد کشته شود.[3]

پاسخ شبهه

در پاسخ بايد گفت: واسطه قراردادن به چه معنا عين دين مشرکان است؟ اگر مقصود اين باشد که کسي ائمه (علیهم السلام)، انبيا (علیهم السلام) يا هر موجود ديگري را مستقل و در عرض خداوند مؤثر بداند، ما نيز معتقديم که چنين اعتقادي شرک است. بين شيعيان، حتي ميان عوام، هيچ کس را نمي‌يابيم که به چنين مطلبي درباره ائمه (علیهم السلام) معتقد باشد و در سختي‌ها، بدون در نظر گرفتن خداي قادر متعال، از آنان کمک بخواهد. ممکن است در اين راستا، مقربان درگاه الهي، يعني انبيا و اوليا را واسطه قرار دهند که البته اين‌گونه واسطه قرار دادن، با توحيد تنافي ندارد، بلکه عين توحيد است.

در دو آيه شريفه‌اي که نويسنده به آنها استناد کرده، فقط بر اين مطلب دلالت دارد که خواندن خدا بدون واسطه صحيح است و از روايات ديگر، استفاده مي‌شود که خواندن خدا با واسطه نيز صحيح است: (يا أيّها الّذينَ آمَنُوا اتَّقوا الله وَ ابْتَغُوا إلَيْهِ الوَسيلةَ)؛ «اي کساني که ايمان آورده‌ايد! تقواي خدا را پيش گيريد و دستاويزي به سوي او بجوييد». (مائده: 35)

(...وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً) (نساء: 64)

و اگر اين مخالفان، هنگامي كه به خود ستم مي‏كردند [و فرمان‌هاي خدا را زير پا مي‏گذاردند]، نزد تو مي‏آمدند و از خدا طلب آمرزش مي‏كردند و پيامبر هم براي آنها استغفار مي‏كرد، خدا را توبه‌پذير و مهربان مي‏يافتند.

رفتن خدمت پيامبر (صلی الله علیه و آله)، براي آنکه حضرت دعا کند، سبب مغفرت الهي مي‌شود. انبيا و ائمه، مجاري فيض الهي هستند و توسل به آنها توسل به خداست؛ زيرا کسي آنان را مستقل نمي‌خواند، بلکه آنان مقرب عندالله هستند و وسيله مي‌شوند تا خداوند مردم را حاجت‌روا کند.

نويسنده وهابي، از ابن تيميه نقل کرده: «واسطه قرار دادن در دفع ضرر و جلب منفعت، از بزرگ‌ترين اقسام شرک است».[4]

پاسخ اين است که: واسطه قراردادن در جلب منفعت و دفع ضرر، مطلقاً شرک نيست؛ زيرا اگر کسي اين واسطه را مستقل در تأثير بداند که در عرض خداوند عمل مي‌کند، اين شرک است؛ ولي اگر آنها را به اذن‌ خدای متعال و در طول خداوند متعال بداند، شرک نيست؛ زيرا همه مردم روزانه بر اساس نظام عليت و نظام اسباب و مسببات، به واسطه‌ها رو مي‌آورند، مانند شخص مريض که به پزشک مراجعه مي‌کند و به طور کلي همواره جریان زندگي انسان در مدار تمسک به ديگري است. شخص تشنه براي رفع تشنگي‌اش به آب رو مي‌آورد؛ چنان‌كه براي رفع سرما و گرسنگي، از آتش و غذا بهره مي‏جويد تا نيازش را برطرف كند، آب، غذا و آتش، وسايلي براي رفع نيازها هستند و هيچ‏كس در توسل به اين اسباب، ديگري را مشرك نمي‏داند و ادعا نمي‌کند كه آثار آب، غذا و آتش، از خود آنان مستقل است، بلكه مانند ابراهيم‏خليل الرحمان (علیه السلام)، همه آثار را از خداي والامرتبه مي‏داند: (والَّذي هُوَ يُطعِمُني ويَسقين * واِذا مَرِضتُ فَهُوَ يَشفين)،[5] در واقع مطعم و ساقي و شافي، تنها خداوند است؛ ولي انسان براي رفع گرسنگي، عطش، سرما و مرض، به سراغ آب، غذا، آتش و دارو مي‏رود.


[1]. بقره: 186.

[2]. غافر: 60.

[3]. أصول مذهب الشيعة، ناصر بن عبد الله قفاری، ج2، ص539.

[4]. أصول مذهب الشيعة، ج2، ص539.

[5]. شعراء: 79 و 80.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: استغاثه، عبادت غیر خداست
شبهه: واسطه قراردادن، ملازم با کفر است
شبهه: استغاثه به غیر خدا شرک اکبر است
شبهه: اتفاق نداشتن شیعیان در موضوع خلق افعال
شبهه: ادعای حلول جزئی از ذات خدا در ائمه (علیهم السلام)
شبهه: واسطه بودن ائمه (علیهم السلام) مانند انبیاء (علیهم السلام) بین خدا و خلق
شبهه: استغاثه آدم (علیه السلام) به آل عبا و تسرّی جریان به حضرت نوح و یونس (علیهما السلام)
شبهه: واسطه قرار دادن منافی با اخلاص
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: استغاثه، عبادت غیر خداست
  • شبهه: واسطه قراردادن، ملازم با کفر است
  • شبهه: استغاثه به غیر خدا شرک اکبر است
  • شبهه: اتفاق نداشتن شیعیان در موضوع خلق افعال
  • شبهه: ادعای حلول جزئی از ذات خدا در ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: واسطه بودن ائمه (علیهم السلام) مانند انبیاء (علیهم السلام) بین خدا و خلق
  • شبهه: استغاثه آدم (علیه السلام) به آل عبا و تسرّی جریان به حضرت نوح و یونس (علیهما السلام)
  • شبهه: واسطه قرار دادن منافی با اخلاص
تــــازه هــــا
  • شبهه: استغاثه آدم (علیه السلام) به آل عبا و تسرّی جریان به حضرت نوح و یونس (علیهما السلام)
  • شبهه: واسطه بودن ائمه (علیهم السلام) مانند انبیاء (علیهم السلام) بین خدا و خلق
  • شبهه: ادعای حلول جزئی از ذات خدا در ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: اتفاق نداشتن شیعیان در موضوع خلق افعال
  • شبهه: استغاثه به غیر خدا شرک اکبر است
  • شبهه: واسطه قراردادن، ملازم با کفر است
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: استغاثه، عبادت غیر خداست
  • شبهه: استغاثه به غیر خدا شرک اکبر است
  • شبهه: واسطه بودن ائمه (علیهم السلام) مانند انبیاء (علیهم السلام) بین خدا و خلق
  • شبهه: واسطه قرار دادن منافی با اخلاص
  • شبهه: ادعای حلول جزئی از ذات خدا در ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: اتفاق نداشتن شیعیان در موضوع خلق افعال
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها