• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / قرآن / شبهه: تردید در سند روایت وجود مصحف امام علی (علیه السلام)
تاريخ : 1400/12/12 | بازدید : 252
شبهات مرتبط با قرآن پاسخ به شبهات

شبهه: تردید در سند روایت وجود مصحف امام علی (علیه السلام)

شبهه هشتم: تردید در سند روایت وجود مصحف امام علی (علیه السلام)

ناصر القفاری پس از گزارش روايت مربوط به مصحف امام علي (علیه السلام) از طريق محمد بن فضيل از اشعث از محمد بن سيرين، مي‌گويد: اين روايت از دو نظر مخدوش است: 1. روايت مربوط به مصحف علي (علیه السلام) را غير از اشعث کسي ديگر از ابن سيرين نقل نکرده؛
2. روايت اشعث، سست و ضعيف است.[1]

جواب شبهه اول

ادعاي اول که مي‌گويد روايت مصحف علي (علیه السلام) را غير از اشعث، کسي ديگر از ابن سيرين نقل نکرده، ادعايي بي‌اساس است؛ زيرا
ابن ضريس روايت را از بُشر بن موسي از هوذة بن خليفه از عون از محمد بن سيرين از عکرمه از علي (علیه السلام) نقل کرده است.[2]

ابن سعد روايت را از طريق اسماعيل بن ابراهيم از ايوب و ابن عون از محمد بن سيرين نقل کرده است.[3]

همچنين جلال‌الدين سيوطي مي‌گويد: «ابن اشته (م360ه‍ .ق)، در کتاب مصاحف، حديث را از طريق ديگر (يعني از طريق غير اشعث) از ابن سيرين نقل کرده است».[4]

اما ادعاي دوم که مي‌گويد: حديث اشعث سست و ضعيف است نيز بي‌اساس و باطل است؛ زيرا مقصود از اشعث در سند ابن ابي‌داوود ـ به قرينه راوي که محمد بن فضيل و مروي عنه محمد بن سيرين است ـ اشعث بن سواد کندي نجّار مي‌باشد، ديدگاه‌ها درباره او متفاوت است؛ يحيي بن معين او را از ثقات شمرده است.[5] ابن عدي درباره او مي‌گويد: «وَ فِي الجُملَةِ يُکتَبُ حَدِيثُهُ». عجلي، ابن شاهين و بزاز، سخن
ابن عدي را درباره او پذيرفته‌اند.[6] دکتر بشار در پاورقي همين
صفحه مي‌نويسد:

از اين بيان روشن مي‌شود که اشعث به تمام معنا ضعيف نيست، بلکه اقوال درباره او مختلف است. بنابراين شايسته نيست که در مورد او کلمه ضعيف را به کار ببريم. پس تعبير (ضعيف) دانشمندان رجال درباره او اشتباه است.[7]


[1]. اصول مذهب الشيعة الامامیة،ناصر القفاری، ص229.

[2]. فضائل القرآن و ما انزل من القرآن بمکة وما انزل بالمدينة، محمد بن ايوب، ابن ضريس بجلي، ج1، ص36.

[3]. الطبقات الکبري، ابن سعد، ج2، ص338.

[4]. الاتقان في علوم القرآن، ج1، ص580.

[5]. تهذيب الکمال في اسماء الرجال، يوسف مزي، ج3، ص269.

[6]. همان.

[7]. همان.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تجدید نبوت برای امامان
شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
شبهه: عدم گنجایش کتاب‌های آسمانی در پوست گوسفند
شبهه: قضاوت امامان بر اساس کتب ديگر اديان
شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
شبهه: مخدوش بودن روایت ابن ابي‌داوود در باره مصحف امام علی (علیه السلام)
شبهه: وجود غير قرآن در قرآن امام علي (علیه السلام)
شبهه: انکار قرآن امام علی (علیه السلام)
شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تجدید نبوت برای امامان
  • شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
  • شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
  • شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
  • شبهه: عدم گنجایش کتاب‌های آسمانی در پوست گوسفند
  • شبهه: قضاوت امامان بر اساس کتب ديگر اديان
  • شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: مخدوش بودن روایت ابن ابي‌داوود در باره مصحف امام علی (علیه السلام)
  • شبهه: وجود غير قرآن در قرآن امام علي (علیه السلام)
  • شبهه: انکار قرآن امام علی (علیه السلام)
  • شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
تــــازه هــــا
  • شبهه: فقدان دليل قرآني و روايي بر اثبات قاعده لطف
  • شبهه: منت نهادن خداوند بر هدایتگری‌اش دلیل بر واجب نبودن لطف بر او
  • شبهه: تعارض برخی آیات با قاعده لطف
  • شبهه: تعارض برخی روایات با قاعده لطف
  • شبهه: فقدان سند متصل و معتبر برای قرآن بر اساس دیدگاه شیعه
  • شبهه: ناسازگاری «حق تشریع» جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کامل بودن شریعت
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: اثبات علم غیب برای فاطمه(عليها السلام) در مصحف
  • شبهه: تجدید نبوت برای امامان
  • شبهه: نزول صحیفه‌های متعدد آسمانی
  • شبهه: وجود دو قرآن براي شيعه
  • شبهه: تحریف قرآن برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: ترديد در محتواي مصحف فاطمه (علیها السلام)
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها