• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: نفاق بودن تقيه
تاريخ : 1401/01/31 | بازدید : 219
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: نفاق بودن تقيه

شبهه سوم: نفاق بودن تقيه

وهابيت ادعا مي‌کند که بنيان مذهب شيعه بر اساس تقيه، که نوعي دروغ و نفاق است، استوار است.[1] شيعه به اسم تقيه عقيده واقعي خود را از مسلمانان پنهان مي‌کند و ازاين‌رو مسلمانان نمي‌توانند به آنان اعتماد کنند و با آنان به عنوان يک مسلمان معاشرت و همکاري نمايند.[2]

پاسخ

اولاً هيچ يک از مفسران و فقيهان فريقين تقيه را مترادف يا ملازم نفاق ندانسته‌اند. برخي از وجوه تفاوت تقيه با نفاق را مي‌توان اين‌گونه برشمرد:

1. در تقيه، اعتقاد و باور انسان به خدا و دين او همچنان محفوظ است؛ هرچند به زبان اظهار كفر شود. ولي در نفاق، اساساً ايمان به خدا و رسول (صلی الله علیه و آله) در کار نيست تا کتمان شود. بلکه نفاق و کفر و الحاد در قلب فرد منافق وجود دارد و فرد منافق با تظاهر به ايمان آن را مخفي نگه مي‌دارد. پس تقيه و نفاق ضد يكديگرند؛ چون در تقيه ايمان هست، ولي در نفاق ايمان نيست. در تقيه ايمان مکتوم است و در نفاق کفر و الحاد مخفي است.

2. خداي متعال منافقان را سرزنش و مذمت مي‌کند و مي‌فرمايد: {فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً}.[3] درحالي‌که اهل تقيه را مورد تأييد و تمجيد قرار مي‌دهد و مي‌فرمايد: {مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْأَيمانِ}؛ «شخص تقيه‌كننده (کسي که در حال اکراه قرار گرفته)، قلبش سرشار از ايمان است».[4]

3. نفاق امري کاملا ً اختياري است و فرد در اينکه اهل نفاق باشد، هيچ گونه اجبار و اکراهي ندارد. اما در تقيه خوفي، انسان در اظهار قولي يا عملي خاص يا بخشي از اعتقادات و اعمال ديني خود، در شرايط اکراه و اجبار قرار دارد و در اغلب موارد فرد نسبت به اظهار عقيده قلبي خود و انجام وظيفه ديني خود آزادي عمل ندارد.

4. تقيه مستند به حکم و اذن شارع است، ولي نفاق بر خلاف حکم و اذن شارع است و نهي مسلّم و قطعي در خصوص حرمت و مذمت آن از جانب شرع وجود دارد.

5. بسياري از مفسران و فقهاي فريقين بر اساس آيات و روايات مشروعيت تقيه را اثبات نموده‌اند و اگر کسي آن را مترادف نفاق بشمارد، در واقع اشکال او به همه اثبات‌کنندگان مشروعيت تقيه برمي‌گردد.

6. تقيه وسيله حفظ دين و جان است، نه وسيله فريب و تذليل و اضلال و تسليم شدن در برابر کفر و طاغوت. در صورتي که نفاق عين ذلت و گمراهي و کفر و تذليل و اضلال است.

اشکال عمده کساني که تقيه را با نفاق يکي مي‌دانند، اين است که درباره آيات و روايات تدبر لازم و کافي ندارند و توجه ندارند که با نفي مشروعيت تقيه «من حيث لايشعر» قرآن و سنت و ديدگاه همه عالمان بزرگ اسلامي را، که قائل به جواز تقيه هستند، رد کرده‌اند.


[1]. «رأس مال الرافضة التقية وهي النفاق...» (محمد بن عبدالرحمن، آل رسول الله و أولياؤه، ص100؛ آل فراج، فتح العلي الحميد في شرح كتاب مفيد المستفيد...، ص483؛ آلوسي، صب العذاب علي من سب الأصحاب، ج1، ص522؛ بن باز و العثيمين، فتاوي مهمة لعموم الأمة، ص147)؛ «بل إن عقيدة التقيّة عندهم مناقضة لأصل الإسلام وقواعد الشريعة (الرّحيلي، الانتصار للصحب والآل من افتراءات السّماوي الضّال، ج1، ص69)؛ ابن تيمية مي‌گويد: «رَأْسُ مَالِ الرَّافِضَهِ التَّقِيهُ، وَ هِي أَنْ يظْهِرَ خِلَافَ مَا يبْطِنُ کَمَا يفْعَلُ الْمُنَافِقُ»؛ «اساس دين و همه سرمايه شيعه تقيه است و تقيه از نظر شيعه اظهار کردن خلاف چيزي که در دل پنهان مي‌دارند است و اين کاري است که منافق انجام مي‌دهد» (ابن تيمية، منهاج السنة، ج۶، ص۴۲۱).

[2]. آلوسي، صب العذاب علي من سب الأصحاب، ص535.

[3]. «در قلب‌هاي آنان مرض و بيماري است» (بقره: 10).

[4]. نحل: 106.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تأويل‌گرايي بي‌ضابطه شيعه
شبهه: اعتقاد شيعه به حقايق باطني قرآن
شبهه: ملازم کذب بودن تقيه
شبهه: عدم جواز تقيه در برابر مسلمانان
شبهه: تقیه از اصول دین
شبهه: تقيه پوششي براي مخفي ماندن عقايد شيعه
شبهه: تقيه ابزاري براي سرپوش گذاشتن بر انحرافات شيعه
شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تأويل‌گرايي بي‌ضابطه شيعه
  • شبهه: اعتقاد شيعه به حقايق باطني قرآن
  • شبهه: ملازم کذب بودن تقيه
  • شبهه: عدم جواز تقيه در برابر مسلمانان
  • شبهه: تقیه از اصول دین
  • شبهه: تقيه پوششي براي مخفي ماندن عقايد شيعه
  • شبهه: تقيه ابزاري براي سرپوش گذاشتن بر انحرافات شيعه
  • شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
  • شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
  • شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
  • شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها