• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن
تاريخ : 1401/01/31 | بازدید : 200
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن

شبهه: عدم حقانيت شيعه به خاطر در اقليت بودن

وهابيت ادعا مي‌کند: چون اهل سنت از نظر تعداد پيرو در اکثريت هستند، پس برحق هستند و مذهب شيعه چون از نظر تعداد پيرو در اقليت است، برحق نيست.[1]

پاسخ شبهه

بي‌ترديد اين ادعاي وهابيت سخني بي‌اساس است؛ زيرا بر اساس آموزه‌هاي قرآن و سنت، کثرت پيروان يک مذهب معيار درستي براي تشخيص حقانيت آن مذهب نيست. قرآن کريم در آيات بسياري اکثريت را به دليل پيروي نکردن از حق و اعراض از دعوت پيامبران، مذمت کرده است.[2] همچنين از منظر روايات نيز، نمي‌توان کثرت پيروان يک دين يا مذهب را دليل کافي براي اثبات حقانيت آن دين و مذهب دانست.

در بيشتر مقاطع تاريخي مخالفان انبيای الهي از نظر تعداد جمعيت در اکثريت بوده‌اند؛ با اينکه عقايد آنان مخالف حق و عقل و فطرت بوده است.[3] قرآن کريم درباره نوح، كه 950 سال[4] به تبليغ پرداخت، مي‌فرمايد: (وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ)[5]؛ «جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند».

در عصر حاضر نيز اکثر جمعيت جهان از پذيرش دين حق و توحيدي اسلام، که دين حق و خاتم و کامل است، اعراض مي‌کنند. بنابراين نمي‌توان گفت چون افراد غير مسلمان داراي کثرت جمعيت هستند، پس بر حق هستند. همان‌گونه كه زياد بودن تعداد پيروان مسيحيت يا هندو نسبت به جمعيت مسلمانان، دليل بر حقانيت دين آنان نيست. كشورهايى چون چين و هند، با بیش از يك ميليارد نفر جمعيت، بزرگ‌ترين جمعيت جهان را دارا هستند؛ درحالي‌که اكثريت مردم آنان موحد نيستند و در مسير تعاليم انبياي الهي قرار ندارند.

در عصر حاضر مجموع جمعيت مسلمانان حدود 1300000000 تخمين زده مى‌شود که نسبت مسلمانان به کل جمعيت هفت ميلياردى كره زمين، حدود يک ششم است؛ ولي هرگز نمي‌توان گفت: چون تعداد جمعيت افراد غير مسلمان از مسلمانان بيشتر است، پس غير مسلمانان برحق هستند و مسلمانان چون در اقليت هستند، برحق نيستند. در مورد کثرت جمعيت اهل سنت نيز همين اصل حاکم است و آنان نمي‌توانند کثرت پيروان خود را دليل بر حقانيت خود و برحق نبودن مذهب شيعه تلقي کنند.

افزون بر اين، وهابيون که خود را برحق و شيعه را اهل انحراف و بدعت مي‌شمارند، بايد توجه داشته باشند که نمي‌توانند خود را جزو اکثريت، يعني اهل سنت، قرار دهند؛ زيرا آنان هم شيعه و هم اغلب اهل سنت و پيروان ديگر مذاهب اسلامي را تکفير و تفسيق نموده‌اند و مذاهب اربعه فقهي و مذاهب معروف کلامي را قبول ندارند. بنابراين با توجه به اختلافات بسيار گسترده وهابيت با اهل سنت در عقايد و شيوه فهم دين و احکام فقهي و همچنين با توجه به اين واقعيت که علماي اهل سنت از بدو پيدايش فرقه وهابيت، به نقد عقايد اين فرقه پرداخته و تلاش کرده‌اند تا انحرافات وهابيت را در ابعاد گوناگون نشان دهند، نمي‌توانند خود را در زمره اهل سنت قرار دهند.

بنابراين طبق رهنمودهاي قرآن و روايات پيامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بيت (علیهم السلام) مي‌توان گفت که اولاً؛ كم بودن پيروان يک مذهب، معياري دقيق و معتبر براي باطل شمردن يک مذهب نيست و در واقع چنين معياري از منظر آموزه‌هاي قرآن و سنت و عقل مردود و نامعتبر است و به معناي کنار گذاشتن معيار‌هاي اصيل و ذاتي خود دين است.

اين مسئله که چرا تعداد پيروان مذهب اهل سنت، نسبت به شيعه بيشتر است، بايد توجه داشت که اين مسئله عمدتاً علل تاريخي و سياسي دارد تا مذهبي؛ از جمله مهم‌ترين اين عوامل، وجود حکومت‌هاي ضد شيعي، مانند حکومت بني‌اميه و بني‌عباس بوده که مانع جدى تبليغ و رشد و گسترش مکتب اهل بيت (علیهم السلام) بوده‌اند و با توسل به انواع شيوه‌ها و تبليغات، از ترويج مکتب اهل بيت (علیهم السلام) جلوگيرى کردند و در مقابل رشد و گسترش و رواج مذاهب اهل سنت را مورد حمايت قرار دادند.


[1]. ابن تيمية، منهاج السنة، ج3، ص485؛ الغامدي، حقيقة البدعة و احکامها، ج1، ص274؛ ابن عبدالوهاب، رسالة في الرد علي الرافضة، ص31.

[2]. در آياتي نظير: انبيا: 24؛ مؤمنون: 70؛ زخرف: 78؛ هود: 17؛ يوسف: 103؛ مائده: 49؛ حديد: 27؛ نحل: 83؛ اعراف: 187؛ انعام: 27؛ انفال:34؛ يونس: 55؛ يوسف: 21 و40؛ مائده: 103 و نمل: 73.

[3]. سبحاني، راهنماي حقيقت، ص58.

[4]. {فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إلاّ خَمْسِينَ عاماً} (عنكبوت: 14).

[5]. هود: 40.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تأويل‌گرايي بي‌ضابطه شيعه
شبهه: اعتقاد شيعه به حقايق باطني قرآن
شبهه: نفاق بودن تقيه
شبهه: ملازم کذب بودن تقيه
شبهه: عدم جواز تقيه در برابر مسلمانان
شبهه: تقیه از اصول دین
شبهه: تقيه پوششي براي مخفي ماندن عقايد شيعه
شبهه: تقيه ابزاري براي سرپوش گذاشتن بر انحرافات شيعه
شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
شبهه: شيعه و نزول ملائکه بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
شبهه: انکار سهو النبي (صلی الله علیه و آله) مستلزم غلو است
شبهه: امکان سهو معصومين (علیهم السلام) به دليل پايين‌تر بودن رتبه آنان از پيامبر (صلی الله علیه و آله)
شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تأويل‌گرايي بي‌ضابطه شيعه
  • شبهه: اعتقاد شيعه به حقايق باطني قرآن
  • شبهه: نفاق بودن تقيه
  • شبهه: ملازم کذب بودن تقيه
  • شبهه: عدم جواز تقيه در برابر مسلمانان
  • شبهه: تقیه از اصول دین
  • شبهه: تقيه پوششي براي مخفي ماندن عقايد شيعه
  • شبهه: تقيه ابزاري براي سرپوش گذاشتن بر انحرافات شيعه
  • شبهه: عمل نکردن شيعه به قرآن
  • شبهه: شرک‌آمیز بودن توسل به حق یا جاه پیامبر و اولیا
  • شبهه: فایده نداشتن منزلت اولیا برای دیگران
  • شبهه: عدم جواز قسم به حق و جاه انبيا و اوليا
  • شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
  • شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
  • شبهه: شيعه و نزول ملائکه بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: انکار سهو النبي (صلی الله علیه و آله) مستلزم غلو است
  • شبهه: امکان سهو معصومين (علیهم السلام) به دليل پايين‌تر بودن رتبه آنان از پيامبر (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل تمسک اهل سنت به آن
  • شبهه: انکار سنت نبوي از سوي شيعه به دليل ارتداد صحابه
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها