• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: پيامبر (صلی الله علیه و آله) و تخميس اموال مسلمين
تاريخ : 1401/03/04 | بازدید : 197
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: پيامبر (صلی الله علیه و آله) و تخميس اموال مسلمين

شبهه اول: پيامبر (صلی الله علیه و آله) و تخميس اموال مسلمين

قفاري، نويسنده وهابي، در نقد آموزه­هاي شيعه در مسئله خمس مي­گويد: «پيامبر (صلی الله علیه و آله) هيچ‌گاه اموال مسلمين را تخميس نکرد».[1]

پاسخ

اولاً، خمس، با نزول آيه 41 سوره انفال واجب شد و به دليل ابديت احكامِ قرآن، مخاطبان آيه، همه مسلمانان در همه اعصارند. ازاين‌رو بسياري از مفسران فريقين تصريح کرده­اند که غنيمت، در اصل، معناي وسيعي دارد و هر چيزي را که انسان، بدون مشقت فراوان، به دست آورد، شامل مي‏شود.[2]

ثانياً، در کتب حديثي، روايات فراواني وجود دارد كه پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله) حكم خمسِ سودِ تجارت را براي مردم بيان فرموده­ و آن را از مردم طلب كرده­اند؛ از باب نمونه در صحيح بخاري و مسلم و مسند احمد آمده است كه نمايندگان قبيله عبدالقيس به پيامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند كه مشركين قبيله مضر بين ما و شما قرار دارند و ما نمي­توانيم به خدمت شما برسيم؛ مگر در ماه‌هاي حرام. پس مطالبي بفرماييد كه با عمل به آنها، وارد بهشت شويم. حضرت (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

چهار چيز را به شما امر، و چهار چيز را نهي مي­كنم: امر مي­كنم شما را به ايمان به خدا و اقامه صلات و ايتاء زكات و اينكه خمس آنچه را به دست مي­آوريد، بپردازيد... .[3]

ثالثاً، پس از گسترش اسلام، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، با ارسال سفيران يا نگارش نامه، به آموزش احكام و اجراي آن و نيز گرفتن خمس اهتمام بيشتري ورزيد.[4] آن حضرت در نامه­اي خطاب به نهشل بن مالك وائلي باهلي، همراه با تأكيد بر دوري از مشركان،[5] بني‌معاوية بن جَرول الطائيين،[6] بني‌جوين طائيين،[7] عمرو بن معبد جُهَني، بني‌حرقه از جُهينه، بني‌جرمز،[8] بني‌زير بن أقيش،[9] بني‌جرش،[10] صيفي بن عامر از طايفه ثعلبه،[11] وفد بني‌البُكاء فجيع بن عبدالله بكايي،[12] وفد فَزاره، وفد ثَعلبه، وفد سعد بن بكر، ضُمام بن ثعلبه و وفد الداريين از لَخم،[13] رؤساي قبيله ذي‌رعين، معافر و همدان[14] و مردم مسلمان يمن[15] مي­نويسد: «خمس غنائم را بپردازيد». همچنين خطاب به عمرو بن مرّة جُهني مي­نويسد: «به پرداخت خمس اقرار كنيد».[16] همين طور در نامه‌اي به قبيله زُهير بن اُقَيش تأكيد كردند که بايد شهادت دهند كه خدايي جز خداوند يكتا نيست... و خمس داشتن غنائم را بپذيرند.[17]

افزون بر آن، در برخي از نامه­هاي رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب به مسلمانان، هيچ اشاره­اي به جنگ و غنيمت جنگي نشده است؛ چنان‌ كه براي طايفه حَدَس از قبيله لَخم نوشتند: «هر كس كه نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و بهره خدا و رسولش را رعايت كند...».[18] در گزارش ديگري آمده است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نامه­اي به أبونُخيله لهبي نوشتند و در آن وجوب خمس رِكاز (گنج) را يادآوري كردند.[19]

ابن حجر عسقلاني مي­نويسد: «وجوب خمس در رکاز متفق عليه است».[20] ابن سعد نيز مي‏نويسد:

پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با برخي از قبايل، عهدنامه‏اي امضا كردند كه زمين و دشت و دره‏ها و آنچه در آنهاست، در اختيار شماست تا حيوانات از گياهانش بهره ببرند و خودتان از آب‏هاي آن استفاده كنيد، مشروط بر اينكه خمس اموالتان را پرداخت كنيد.[21]

ظاهر اين دسته نامه­ها، نشان مي‌دهد كه مراد آن حضرت، اهتمام مردم به پرداخت سهم خمس از باب عمل به تكليف شرعي و پاك كردن مال آنان بوده است؛ زيرا اگر خمس غنائم مراد مي‌بود، بايد در اين نامه­ها نيز به خمس غنائم اشاره مي­شد.

همچنين گاهي رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به مردم توصيه مي­كردند كه افزون بر خمس غنايم، خمس ديگر اموال را نيز بپردازند؛ چنان‌ كه ايشان به ابوذر، سلمان و مقداد مي­فرمود: «و بيرون كردن خمس از هر چه مردم آن را مالك مي‌شوند نيز واجب است؛ تا آنكه آن را به دست سرپرست مؤمنان و زمامدارشان برسانند».[22]

آيا با وجود اين همه تصريحات و قراين، مي­توان گفت که پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله) هيچ‌گاه اموال مسلمين را تخميس نکرده است؟! ظاهراً اين وهابي از نزول آيه خمس و تشريع اين واجب مهم اسلامي و نيز روايات بسياري که در اين زمينه از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده، بي‌اطلاع است که چنين ادعاي سخيفي کرده است.


[1]. قفاري، اصول مذهب الشيعة، ج3، ص‌1242.

[2]. فخر رازي، التفسير الکبير، ج15، ص164؛ آلوسي، روح المعاني، ج10، ص2؛ محمد رشيد رضا، المنار، ج10، ص3؛ قرطبي، الجامع لاحكام القرآن، ج8، ص1؛ جصاص، احکام القرآن، ج2، ص836؛ طباطبايي، الميزان، ج3، ص89 ـ 104؛ طبرسي، مجمع البيان، ج4، ص543 و 544.

[3]. بخاري، صحيح البخاري، ج4، ص205؛ مسلم بن حجاج، صحيح مسلم، ج1، ص35 و 36؛ نسائي، سنن النسائي، ج2، ص333؛ ابن حنبل، المسند ، ج3، ص318 و ج5، ص136.

[4]. عاملي، الصحيح من سيرة النبي الاعظم، ج1، ص35.

[5]. ابن سعد، الطبقات الکبري، ج1، ص284.

[6]. ابن کثير، البداية والنهاية، ج4، ص331.

[7]. الطبقات الکبري، ج1، ص206.

[8]. همان، ص208.

[9]. متقي هندي، كنز العمال، ج8، ص666.

[10]. البداية والنهاية، ج5، ص350.

[11]. ابن حجر عسقلاني، الاصابة في تمييز الصحابة، ج3، ص367.

[12]. الطبقات الکبري، ج1، ص232.

[13]. مقريزي، إمتاع الأسماع، ج2، ص89.

[14]. کلاعي، الاكتفاء بما تضمنه من مغازي رسول الله (صلی الله علیه و آله) ، ج2، ص25.

[15]. يعقوبي، تاريخ اليعقوبي، ج2، ص80.

[16]. ابن کثير، البداية والنهاية، ج2، ص320.

[17]. ابن‌ حنبل، المسند، ج5، ص363.

[18]. ابن سعد، الطبقات الکبري، ج1، ص205.

[19]. ابن حجر عسقلاني، الاصابة في تمييز الصحابة، ج7، ص340.

[20]. ابن حجر عسقلاني، فتح الباري، ج3، ص288.

[21]. ابن سعد، الطبقات الکبري، ج4، ص168؛ عاملي، الصحيح من سيرة النبي الاعظم، ج3، ص314؛ متقي هندي، كنز العمال، ج7، ص67.

[22]. ابن طاوس، طرف من الأنباء والمناقب، ص130.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
شبهه: دعاي امام صادق (علیه السلام)
شبهه: انکار تعدد دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) مستلزم انکار قرآن و کفر
شبهه: توجه به اهل بيت جايگزين انجام‌ دادن واجبات
شبهه: انتساب روايات دروغين به ائمه براي تعطيلي شريعت
شبهه: بخشوده شدن گناهان گذشته و آينده در صورت زيارت امام رضا (علیه السلام)
شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
شبهه: محدوديت جهاد در زمان خاص
شبهه: اسلام و خمس
شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
شبهه: همکاري شيعه با کفار در برابر مسلمين
شبهه: اتحاد جمهوري اسلامي با يهود
شبهه: مشارکت و همکاري شيعه در سقوط بغداد
شبهه: وجود اعياد غير شرعي در ميان شيعيان
شبهه: انکار اجماع صحابه از سوي شيعه و تمسک به رأي طائفه مجهول‌‌النسب در ميان مجمعين
شبهه: تحقق نداشتن ملاک حجيت اجماع در عصر غيبت
شبهه: تفاوت نداشتن اجماع نزد شيعه با ‌سنت
شبهه: مخالفت با اجماع مسلمانان از مرجحات روايات متعارض شيعه
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: استفاده از لفظ بنات (دختران) در قرآن
  • شبهه: تعبير «بنت رسول الله» براي زينب، ام کلثوم و رقيه در روايات
  • شبهه: داماد رسول خدا شمردن عثمان توسط علي (علیه السلام)
  • شبهه: دعاي امام صادق (علیه السلام)
  • شبهه: انکار تعدد دختران پيامبر (صلی الله علیه و آله) مستلزم انکار قرآن و کفر
  • شبهه: توجه به اهل بيت جايگزين انجام‌ دادن واجبات
  • شبهه: انتساب روايات دروغين به ائمه براي تعطيلي شريعت
  • شبهه: بخشوده شدن گناهان گذشته و آينده در صورت زيارت امام رضا (علیه السلام)
  • شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
  • شبهه: محدوديت جهاد در زمان خاص
  • شبهه: اسلام و خمس
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: همکاري شيعه با کفار در برابر مسلمين
  • شبهه: اتحاد جمهوري اسلامي با يهود
  • شبهه: مشارکت و همکاري شيعه در سقوط بغداد
  • شبهه: وجود اعياد غير شرعي در ميان شيعيان
  • شبهه: انکار اجماع صحابه از سوي شيعه و تمسک به رأي طائفه مجهول‌‌النسب در ميان مجمعين
  • شبهه: تحقق نداشتن ملاک حجيت اجماع در عصر غيبت
  • شبهه: تفاوت نداشتن اجماع نزد شيعه با ‌سنت
  • شبهه: مخالفت با اجماع مسلمانان از مرجحات روايات متعارض شيعه
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها