• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / شیعه / شبهه: تحقق نداشتن ملاک حجيت اجماع در عصر غيبت
تاريخ : 1401/03/05 | بازدید : 208
شبهات مرتبط با شیعه پاسخ به شبهات

شبهه: تحقق نداشتن ملاک حجيت اجماع در عصر غيبت

شبهه دوم: تحقق نداشتن ملاک حجيت اجماع در عصر غيبت

نويسنده وهابي مي­گويد:

بر فرض بپذيريم که استدلال شيعيان به اجماع به ملاک کاشفيتش از رأي امامشان درست باشد، ليکن در عصر غيبت ـ که امام شيعيان، يعني معيار حجيت اجماع نزد آنان، غايب است ـ استدلال آنان به عنوان و اسم بدون مسماست؛ چون آنان نفس اجماع را معتبر نمي­دانند و آنچه براي آنان حجيت دارد، قول و رأي امام زمانشان است و معلوم است که در عصر غيبت، امامشان در ميان مجمعين وجود ندارد. پس چگونه به معيار اجماع، که رأي امام است، دسترسي پيدا مي­کنند تا استدلال آنان به اجماع در عصر غيبت درست باشد؟ لذا استدلالشان به اجماع صحيح نيست.[1]

پاسخ شبهه دوم

شيعه اجماع را بر اساس مباني خود حجت مي‌داند، نه بر اساس مبنايي که اهل سنت دارند. لذا اين سخن نويسنده ادعاي بدون دليل و قابل پذيرش نيست؛ زيرا بر مسلک شيعه، سخن تنها بر اين محور نيست که اجماع، کاشف از «وجود امام معصوم» در ميان اجماع‌کنندگان است؛ بلکه افزون بر کشف از «رأي امام»، کشف از «دليل معتبر» نيز مطرح است. بنابراين آن عالمان شيعه که به اجماع تمسک کرده­اند، جزو يکي از اين دسته‌ها بوده‌اند: يا در عصري بوده‌اند که امکان وجود معصوم در ميان مجمعين بوده و لذا به وجود رأي معصوم يا خود معصوم علم داشته­اند، يا کساني بوده‌اند که هر چند در عصر غيبت کبرا زندگي مي­کرده‌اند، استدلالشان به اجماع به اين دليل بوده است که يا اجماع محصل به نقل متواتر برايشان ثابت شده يا اجماع را از باب خبر واحد حجت مي‌دانسته‌اند و در هر صورت، اجماع برايشان حجت بوده و مي‌توانسته مبناي استدلال ايشان قرار گيرد؛ از باب مثال شيخ انصاري، هر چند بر آن است که اجماع دخولي تحقق ندارد، با اين حال مي­گويد:

اگر مجتهدي از طريق حس و تتبع آرا به وجود معصوم در ميان مجمعين قطع پيدا کرده باشد، اجماع [براي خود او از باب قطع، که حجيتش ذاتي است] معتبر است و وقتي همين اجماع را براي ديگران نقل کند، مشمول ادله حجيت خبر واحد است؛ زيرا در نقل قول معصوم، لزومي ندارد که ناقل، معصوم را تفصيلاً بشناسد.[2]

ايشان در مورد اجماع اجتهادي نيز مي­گويد:

اگر حدس قطعي مبتني بر مبادي حسي ضروري ـ يعني مبادي‌اي که براي هر کس حاصل شود، به طور عادي قول معصوم را حدس قطعي خواهد زد ـ تحقق يابد، معتبر و حجت است؛ مثلاً اگر از اتفاق علماي تمام اعصار و امصار، حدس بزند که رأي امام نيز همين است، چنين حدسي به منزله حس است و معتبر مي‌باشد.[3]

ثانياً، در بحث طرق کاشفيت اجماع بيان شد که در مورد حجيت اجماع، مباني متفاوتي وجود دارد و مثلاً مبناي اجماع دخولي، به نظر مرحوم مظفر، در عصر غيبت بي‌فايده است. اما کاشفيت اجماع از سنت يا دليل معتبر، بر اساس برخي مباني ديگر، به عصر حضور ائمه (علیهم السلام) اختصاص ندارد؛ مثلاً بر مبناي طريقه لطف، مبناي اجتهاد و مبناي کشف از دليل معتبر، در عصر غيبت نيز اجماع علما و مجتهدين، به قدري که کاشف از رأي امام باشد، ميسر است. پس استدلال علماي شيعه به اجماع، در عصر غيبت، استدلال به امري نيست که مصداق خارجي نداشته و غير صحيح باشد. درحالي‌که بدون ترديد استدلال به اجماع صحابه، که ابن تيميه آن را حجت مي‌داند، همين ‌طور استدلال به اجماع تمام امت اسلامي، که از دلايل اهل سنت فهميده مي­شود، استدلال به امري است که عينيت خارجي ندارد؛ زيرا خود اجماع صحابه مورد ترديد است و نمي‌توان موردي را نشان داد که صحابه بر امري اتفاق نظر داشته باشند، تا بتوان به آن استناد کرد.


.[1] قفاري، اصول مذهب الشيعة، ج10، ص407.

[2]. انصاري، فرائد الاصول، ج1، ص 100، 105 و ‌114.

[3]. انصاري، فرائد الاصول، ج1، ص115.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
شبهه: محدوديت جهاد در زمان خاص
شبهه: پيامبر (صلی الله علیه و آله) و تخميس اموال مسلمين
شبهه: اسلام و خمس
شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
شبهه: همکاري شيعه با کفار در برابر مسلمين
شبهه: اتحاد جمهوري اسلامي با يهود
شبهه: مشارکت و همکاري شيعه در سقوط بغداد
شبهه: وجود اعياد غير شرعي در ميان شيعيان
شبهه: انکار اجماع صحابه از سوي شيعه و تمسک به رأي طائفه مجهول‌‌النسب در ميان مجمعين
شبهه: تفاوت نداشتن اجماع نزد شيعه با ‌سنت
شبهه: مخالفت با اجماع مسلمانان از مرجحات روايات متعارض شيعه
شبهه: ازدواج با محارم
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: جواز جهاد تنها با حضور مردم
  • شبهه: محدوديت جهاد در زمان خاص
  • شبهه: پيامبر (صلی الله علیه و آله) و تخميس اموال مسلمين
  • شبهه: اسلام و خمس
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: همکاري شيعه با کفار در برابر مسلمين
  • شبهه: اتحاد جمهوري اسلامي با يهود
  • شبهه: مشارکت و همکاري شيعه در سقوط بغداد
  • شبهه: وجود اعياد غير شرعي در ميان شيعيان
  • شبهه: انکار اجماع صحابه از سوي شيعه و تمسک به رأي طائفه مجهول‌‌النسب در ميان مجمعين
  • شبهه: تفاوت نداشتن اجماع نزد شيعه با ‌سنت
  • شبهه: مخالفت با اجماع مسلمانان از مرجحات روايات متعارض شيعه
  • شبهه: ازدواج با محارم
تــــازه هــــا
  • شبهه: شیعه و تأثیرپذیری از آیین مجوس
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: انتساب اثناعشریه به رفض
  • شبهه: پیدایش اثناعشریه پس از وفات امام حسن عسکری (علیه السلام)
  • شبهه: لعن و تکفیر مهاجرین و انصار در کتب شیعه
  • شبهه: بهتر بودن نصارا و یهود از صحابه نزد شیعه
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: پرداخت خمس به امام يا نائب امام
  • شبهه: شيعه و حق تشريع بر ائمه اهل ‌بيت (علیهم السلام)
  • شبهه: ازدواج با محارم
  • شبهه: پایه‌گذاری شیعه به وسیله عبدالله بن سبأ
  • شبهه: پذيرش سهو النبي (صلی الله علیه و آله) از سوي شيخ صدوق
  • شبهه: لعن و تکفیر ائمه اهل سنت از سوی شیعه
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها