• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
/ آثار و فعالیت ها / مقالات / رابطه قیام عاشورا و اندیشه حکومتی اسلام در نگاه شهید صدر
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
تاريخ : 1401/05/13 | کد : 23346 |

رابطه قیام عاشورا و اندیشه حکومتی اسلام در نگاه شهید صدر

رابطه قیام عاشورا و اندیشه حکومتی اسلام در نگاه شهید صدر
در مقاله حاضر، نگارنده از نگاه اندیشه حکومتی اسلام به انگیزه امام حسین(ع) در حادثه کربلا توجه کرده است.

نوشته شهید محمدباقر صدر / ترجمه محمدمهدی رضایی

فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره 42، بهار 1399

در تحلیل حادثة عاشورا، سخنان و گفته‌ها و بررسی‌های بسیاری از دیدگاه‌های مختلف ارائه شده است. در مقالة حاضر، نگارنده از نگاه اندیشه حکومتی اسلام به انگیزة امام حسین(ع) در حادثه کربلا توجه کرده است. معرکه عاشورا در واقع با همه نامردی‌ها و نامرادی‌ها که در آن رخ داد، از وضع نظام حکومت اسلامی مایه می‌گرفت؛ يعني سیدالشهدا به عنوان امام و مشعلدار هدایت بشر، در پی آن بود که جریان حکومت را به سمتی سوق دهد که با جوهره تعالیم اسلام هماهنگ، و مبتنی بر دواعی الهی و معنوی باشد. امام(ع) هرچند خط خیز و چالش‌آفرین بودن این حرکت و عکس‌العمل‌های سخت نظام حاکم اموی را رصد کرده بود، اما این نمی‌توانست مانع اساسی بر سر راه قیام آن حضرت محسوب شود.

با همه جانفشانی و فداکاری بی‌مثال سیدالشهدا(ع) و یاران با اخلاص او و در نهایت اسارت خاندان پیامبر(ص) ـ همچنان که امام(ع) خود می‌دانست ـ توفیقی در تشکیل حکومت دینی حاصل نشد. اما در این تردیدی نیست که با شهادت امام(ع) در تقابل با نظام استبدادی اموی، اندیشه اسلامی حکومت در ذهن‌ها تثبیت گردید و حقایق عظیم این فکر، با خون نواده پیامبر(ص) بر سنگفرش تاریخ حک شد و تا همیشه باقی ماند.

منبع :
منبع :
متن کامل مقاله
تــــازه هــــا
  • فرائد العقود الدرّیّة: رساله‌ای ادبی در مناقب مدفونین گنبد ائمه بقیع (ع)
  • راه‌های بهره‌مندی از آثار و برکات زیارت در صورت عدم امکان انجام آن
  • نگاهی تحلیلی به جزئیات فتح مکه
  • نگاهی به کارکردهای جامعه‌شناختی حج
  • یک اثر پیشا اسلامی در مسجدالحرام
  • واکاوی آموزه‌های کلامی در زیارتنامه اربعین امام حسین
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • بازپژوهشی در اعمال مسجد کوفه و سهله
  • کتابشناسی بقیع
  • نقش زیارت در تربیت سیاسی زائر
  • عرفات و بناهای آن در گذر تاریخ
  • پژوهشی درباره صاحب‌منصبان ایرانی در حرمین شریفین در عصر اول و دوم عباسی
  • حکم بیتوته در مشعر بعد از نیمه شب
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها