• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / امامت / شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)
تاريخ : 1404/08/22 | بازدید : 8
شبهات مرتبط با امامت پاسخ به شبهات

شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)

شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)

برخي از وهابيون اين شبهه را مطرح کرده‌اند که بنا بر اعتقاد شيعه به ولايت اهل بيت (علیهم السلام) و شرطيت آن براي قبولي اعمال، گناه امم سابقه که اطلاعي از ولايت و امامت اهل بيت (علیهم السلام) نداشتند، چيست؟[1]

نقد و بررسي

به نظر مي‌رسد اين سؤال و شبهه به صورت ابتدايي و بسيار ناشيانه مطرح شده است؛ چراکه با اندک تأملي پاسخ آن روشن مي‌شود. پاسخ اين پرسش اين است که امم سابقه هيچ تکليفي نسبت به ولايت و امامت اهل بيت (علیهم السلام) ندارند؛ چراکه اصل امامت و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)، فرع نبوت پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و در ادامه آن است. در واقع هر پاسخي که درباره تکليف امم سابقه به نبوت و رسالت پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و اصل دين اسلام ارائه شود، همان پاسخ درباره ولايت و امامت نيز قابل ارائه خواهد بود.

در حقيقت اين اشکال و سؤال، از فهم غلط و تفسيرهاي نادرست نسبت به ولايت و امامت اهل بيت (علیهم السلام) نشئت گرفته است. اشکال‌کننده پنداشته است که ولايت اصل دين است و توحيد و نبوت فرع آن است. در اين صورت امم سابقه که اطلاعي از آن نداشتند، به اصل دين دسترسي نداشته و از آن محروم بوده‌اند. ازاين‌رو اعمالشان نيز پذيرفته نيست؛ درحالي‌که شيعه هرگز چنين تفسيري از ولايت و توحيد نداشته و ندارد و اين تهمت و افترايي است که وهابيون نسبت به شيعه مطرح کرده‌اند.

اساساً امم سابقه، به حكم عقل مبني بر قُبح تکليف و عقاب بدون بيان،[2] هيچ تکليفي نسبت به ولايت اهل بيت (علیهم السلام) ندارند؛ چراکه ولايت اهل بيت (علیهم السلام) براي آنها مطرح و بيان نشده و به دست آنها نرسيده بود تا آنها مکلف به آن باشند. ازاين‌رو تکليف به ولايت نسبت به امم سابقه، تکليف بلابيان خواهد بود که به حکم عقل قبيح است. بر اساس عدم تکليف امم سابقه به ولايت، عقاب و مجازات آنها بر عدم اعتقاد به ولايت نيز عقاب بلابيان خواهد بود که آن هم به حکم صريح عقل قبيح و ظلم است.[3]

نتيجه‌گيري

با توجه به مطالبي که بيان شد، روشن شد که مراد از شرطيت ولايت براي قبولي اعمال، به هيچ وجه به معناي تقدم و ترجيح ولايت بر توحيد يا نبوت نيست؛ بلکه به اين معناست که پذيرش اعمال، به غير از اعتقاد به توحيد و نبوت رسول اسلام (صلی الله علیه و آله)، شرط ديگري نيز دارد که اعتقاد و باور به ولايت و امامت ائمه اثنا عشري (علیهم السلام) است و اين مطلب به صراحت از منابع روايي قابل استنباط و درک است. اما معاندان و مخالفان شيعه، به ويژه وهابيت، اين روايات را يا به صورت صحيح و دقيق درک و فهم نکردند يا به جهت عنادشان تفسير و تبيين غير صحيحي از آن ارائه کردند. به همين جهت، شبهاتي را مطرح و به زعم خود، مکتب شيعه را زير سؤال برده و آن را متهم به بدعت و افترا و کذب کردند. البته با بررسي اين شبهات روشن شد که همه آنها از تبيين غلط و عدم درک صحيح اين‌گونه روايات ناشي شده است و هيچ يک بر اعتقاد شيعه، مبني بر شرطيت اعتقاد به ولايت براي قبولي اعمال وارد نيست.


[1]. شثري، عقايد الشيعة الاثني عشرية، ص59.

[2]. مفاد قاعده قبح تکليف و عقاب بلابيان اجمالاً آن است كه مادام كه عملي توسط شرع واجب نشده و امر شارع به مكلف ابلاغ نشده، چنانچه شخصي آن را ترك كند، مجازات او بر ترك فعل مزبور عقلاً قبيح و زشت است و مادام كه عملي توسط شرع نهي نشده و آن نهي به مكلف ابلاغ نشده، چنانچه شخصي آن را مرتكب شود، مجازات او عقلاً قبيح و زشت است؛ به تعبير ديگر، مجازات شخص جاهل به حکم عقل ظلم و قبيح است (محقق داماد، قواعد فقه، ج4، ص15).

[3]. ر.ک: وحيد بهبهاني، الفوائد الحائرية، ص240 و 241.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
شبهه: اهميت ولايت و نماز در اسلام
شبهه: انحصار ولايت تکويني در خداوند
شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه: اهميت ولايت و نماز در اسلام
  • شبهه: انحصار ولايت تکويني در خداوند
  • شبهه: اسناد ربوبيت به ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها
تــــازه هــــا
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
  • شبهه: مسدود بودن طریق علم به عصمت غیر نبی
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: انحصار قبولي اعمال در توحيد
  • شبهه: اهميت ولايت و نماز در اسلام
  • شبهه: قرار دادن شهادت ثالثه جزء ايمان
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه پنجم: امم سابقه و ولايت اهل بيت (علیهم السلام)
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها