• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / امامت / شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر
تاريخ : 1404/08/23 | بازدید : 6
شبهات مرتبط با امامت پاسخ به شبهات

شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر

شبهه ششم: عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر

قفاری عصمت ائمه (علیهم السلام) را به امتناع معصیت از امام و لزوم طاعت او معنا کرده و آن را مستلزم جبر انگاشته و با عقیده مذهب شیعه امامیه مبنی بر اختیار و آزادی معارض دانسته است.[1]

نقد و بررسی

از آنجا که در بخش‌های پیشین درباره عصمت و اختیار و جبر سخن گفته شد، در اینجا به صورت مختصر به نقد این شبهه می‌پردازیم:

پاسخ نقضی:

اگر عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر باشد، عصمت پیامبران (علیهم السلام) ـ که اهل سنت نیز بدان معتقدند ـ هم مستلزم جبر خواهد بود؛ زیرا حقیقت و ماهیت عصمت ائمه اطهار (علیهم السلام) با عصمت پیامبران (علیهم السلام) تفاوتی ندارد. پس اگر یکی مستلزم جبر باشد، دیگری نیز باید منتهی به جبر باشد؛ درحالی‌که همان‌طور که گذشت، متکلمان اشاعره[2] و عدلیه (امامیه و معتزله)[3] و حکما[4] با وجود اختلاف در تعریف عصمت، توافق دارند بر اینکه معصوم بر انجام معصیت توانا و قادر است و عصمت با اختیار سازگار است و مستلزم جبر نیست.

پاسخ حلی:

همان‌طور که بیان شد، دلایل عقلی و نقلی عصمت بر سازگاری عصمت با اختیار و قدرت بر انجام گناه دلالت دارند. از نظر عقل، اگر عصمت مستلزم مجبور بودن شخص معصوم در انجام طاعات و ترک گناهان باشد، مستحق ستایش و مدح نخواهد بود و امر و نهی و پاداش و کیفر نیز نامعقول خواهد بود.[5] قرآن کریم[6] نیز درباره پیامبران تصریح کرده است که ایشان با دیگر انسان‌ها تفاوتی ندارند، جز آنکه به آنها وحی نازل می‌شود.[7] همچنین در داستان یوسف و زلیخا، حضرت یوسف (علیه السلام) تصریح کرده که او همچون دیگر انسان‌ها دارای نفس اماره به گناه است؛ ولی از آنجا که مشمول رحمت خداوند است، می‌تواند از گناه مصون و محفوظ بماند.[8]

علاوه بر دلایل مذکور، عصمت را به هر معنا از معانی ارائه شده (غیر از تعریف اشاعره) بدانیم، با اختیار سازگار است و مستلزم جبر نیست. اگر عصمت را همچون متکلمان عدلیه، بر اساس لطف خدا تعریف و تفسیر کنیم، در این صورت با وجود لطف خدا، هرچند صاحب عصمت، قدرت بر ترک واجب و ارتکاب گناه دارد، اما انگیزه‌ای برای ترک واجبات و ارتکاب معصیت برای او باقی نمی‌ماند.[9] بر این اساس انجام گناه از شخص معصوم به لحاظ توانایی بر گناه، ممکن، و به لحاظ نداشتن انگیزه و داعی برای گناه، ممتنع است.[10]

اگر عصمت را همانند حکما بر اساس ملکه نفسانی تفسیر و تعریف کنیم و منشأ آن را علم ویژه بدانیم، در این صورت، معصومان از آنجا که علم ویژه به مفاسد و مصالح اعمال دارند، مرتکب گناه نمی‌شوند؛ همانند شخصی که علم قطعی دارد که فلان مایع، سم کشنده قوی است که به محض خوردن، انسان را می‌کشد. همان‌گونه که چنین شخصی با علم به کشنده بودن آن سم، هرگز آن سم را نمی‌خورد، معصومان نیز با علم ویژه به گناهان و مفاسد آنها، هرگز مرتکب گناه نمی‌شوند. پس هر ‌اندازه علم انسان به مفاسد و مصالح اعمالش قوی‌تر باشد، به همان نسبت اراده‌اش در انجام واجبات و ترک گناهان قوی‌تر خواهد شد. از آنجا که معصومان دارای علم ویژه خدادادی هستند، دارای اراده‌ای بسیار قوی هستند و با وجود اين اراده، هرگز به سوی گناه و معصیت نمی‌روند.[11]

هرچند متکلمان اشاعره شخص معصوم را مختار و توانا بر انجام گناه می‌دانند، [12] اما به نظر می‌رسد تفسیر عصمت بر اساس تعریف آنان، از آنجا که مبتنی بر انکار نظام اسباب و مسببات (نظام علی جهان) و استناد بی‌واسطه حوادث به اراده الهی است، با اختیار و آزادی معصومْ ناسازگار است یا دست کم بر اساس این دیدگاه، سازگاری میان عصمت و اختیار مشکل است.

به هر حال می‌توان عصمت را بسان تقوا، یک نیروی نفسانی دانست که انسان را از گناه بازمی‌دارد. همچنان‌که بسیاری از عالمان و اولیای الهی در اثر تقوا و ورع، سمت گناه نمی‌روند و هیچ کس آنها را مجبور نمی‌کند، معصومان نیز به همان نحو، دارای یک نیروی باطنی و درونی قوی هستند که فرد معصوم را از ارتکاب گناه به صورت مطلق و بلکه از ‌اندیشه و تفکر درباره گناه بازمی‌دارد.[13] بنابراین عصمت ـ چه عصمت پیامبران و چه عصمت ائمه ـ با اختیار انسان منافاتی ندارد و با آن سازگار است.


[1]. قفاري، اصول مذهب الشيعة الامامية، ج2، ص779.

[2]. تفتازاني، شرح العقائد النسفية، ص99.

[3]. علم‌الهدي، رسائل الشريف المرتضي، ج‏3، ص326؛ نصيرالدين طوسي، تلخيص المحصل، ص369؛ علامه حلي، باب الحادي عشر، ص9.

[4]. ر.ک: رباني گلپايگاني، امامت در بينش اسلامي، ص216.

[5]. علامه حلي، کشف المراد، ص186؛ فاضل مقداد، اللوامع الالهية، ص243؛ جرجاني، شرح المواقف، ج8، ص281.

[6]. {قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَى‏...}؛ «بگو: من، بشري چون شمايم؛ جز اينكه به من وحي مي‏شود». (کهف: 110؛ فصلت: 6).

[7]. شرح المواقف، ج8، ص281؛ امامت در بينش اسلامي، ص217.

[8]. {وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ}؛ «و من نفس خود را تبرئه نمي‏كنم؛ چراكه نفس قطعاً به بدي امر مي‏كند، مگر كسي را كه خدا رحم كند؛ زيرا پروردگار من آمرزنده مهربان است.» (يوسف: 53)

[9]. نصيرالدين طوسي، تلخيص المحصل، ص369؛ فاضل مقداد، اللوامع الالهية، ص243.

[10]. اللوامع الالهية، ص243.

[11]. ر.ک: طباطبايي، الميزان، ج11، ص163.

[12]. تفتازاني، شرح العقائد النسفية، ص99.

[13]. سبحاني، منشور جاويد، ج4، ص12و13.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: تطور تاریخی انديشه عصمت امامان (علیهم السلام)
شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) بالاتر از عصمت پیامبران (علیهم السلام)
شبهه: ناسازگاری عصمت ائمه (علیهم السلام) با گفتار و رفتارشان
شبهه: عصمت ائمه مستلزم وجود امام‌های معصوم در همه مناطق اسلامی
شبهه: عدم تصریح قرآن به امامت اهل بیت (علیهم السلام)
شبهه: عدم ذکر نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: تطور تاریخی انديشه عصمت امامان (علیهم السلام)
  • شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) بالاتر از عصمت پیامبران (علیهم السلام)
  • شبهه: ناسازگاری عصمت ائمه (علیهم السلام) با گفتار و رفتارشان
  • شبهه: عصمت ائمه مستلزم وجود امام‌های معصوم در همه مناطق اسلامی
  • شبهه: عدم تصریح قرآن به امامت اهل بیت (علیهم السلام)
  • شبهه: عدم ذکر نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن
تــــازه هــــا
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
  • شبهه: مسدود بودن طریق علم به عصمت غیر نبی
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه: انحصار قبولي اعمال در توحيد
  • شبهه: اِسناد حوادث جهان هستي به ائمه (علیهم السلام)
  • شبهه: شيعيان پيروان فرقه مرجئه
  • شبهه: قرار دادن شهادت ثالثه جزء ايمان
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها