• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / امامت / شبهه: عصمت ائمه مستلزم وجود امام‌های معصوم در همه مناطق اسلامی
تاريخ : 1404/08/23 | بازدید : 3
شبهات مرتبط با امامت پاسخ به شبهات

شبهه: عصمت ائمه مستلزم وجود امام‌های معصوم در همه مناطق اسلامی

شبهه هفتم: عصمت ائمه مستلزم وجود امام‌های معصوم در همه مناطق اسلامی

بعضی از منکران عصمت، لازمه قول به عصمت ائمه (علیهم السلام) را وجود امام‌های معصوم در همه بلاد اسلام دانسته‌اند. احمد امین معتقد است که اگر وجود شخص معصوم ضروری است، بايد در همه مناطق و کشورها معصوم وجود داشته باشد؛ زیرا یک معصوم برای همه کشورها و ملت‌ها، به دليل پراکنده بودن آنها در مناطق مختلف، کافی نیست و منصوب کردن نائبان متعد در مناطق مختلف نیز به خاطر معصوم نبودن آنها، کافی نیست.[1]


پاسخ

پاسخ نقضی:

اگر نگوییم این اشکال به همه پیامبران معصوم (علیهم السلام) وارد است، دست کم می‌توان گفت چنین شبهه‌ای عصمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را نیز زیر سؤال می‌برد؛ زیرا شاید بتوان گفت در دوران پیش از اسلام، پیامبران زیادی در مناطق مختلف وجود داشتند؛ اما در زمان خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله)، در همه مناطق و نواحیْ شخص معصوم وجود نداشت؛ بلکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) برای مناطق مختلف، حاکمان و نائبان غیر معصوم نصب می‌کرد؛ درحالی‌که همان‌طور که گذشت، اهل سنت همانند شیعه به عصمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) باور دارند.

پاسخ حلی:

باید روشن شود که هدف از وجود امام معصوم میان مردم چیست. چه نیازی به وجود امام معصوم هست؟ اگر ملاک و غایت وجود امام معصومْ روشن شود، شبهه مذکور نیز حل و برطرف خواهد شد.

هدف و غایت اصلی وجود امام معصوم پس از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، حفظ شریعت از هرگونه تغییر و تحریف، و تبیین و تفسیر صحیح معارف دین و ابلاغ آن به مردم است. چنین وظایفی تنها از عهده شخص معصوم برمی‌آید؛ زیرا اساساً کسی می‌تواند حافظ شرع باشد که اولاً به همه احکام و اسرار شریعت عالم باشد و ثانیاً احتمال گمراهی و خطا و به کار بستن هوای نفس در حفظ شریعت در او وجود نداشته باشد؛ به عبارت دیگر در حفظ شریعت معصوم باشد.[2] امامی که معصوم از گناه و اشتباه و لغزش نیست، چگونه می‌تواند از دین و شریعت الهی محافظت کند؟! همان‌طور که در دلایل عقلی عصمت امام آمده است، از آنجا كه بشر دچار خطا و گمراهی مي‏شود و به تنهايي نمی‌تواند راه صواب و حق را بيابد، ائمه (علیهم السلام) نصب شدند تا بشر را از خطا حفظ کنند و برای اینکه ائمه (علیهم السلام) بتوانند مردم را از خطا و گمراهی برهانند و به راه راست و سعادت رهنمون سازند، باید خود مصون از خطا و گمراهی باشند.[3]

افزون بر اینها، برای اینکه مردم بتوانند به امام و جانشین پیامبر (علیهم السلام) اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند، باید او معصوم و محفوظ از گناه و خطا باشد. اگر امام، اهل گناه و فسق و فجور باشد، اعتماد مردم نسبت به او از بین می‌رود و مردم از او اطاعت و پیروی نخواهند کرد. در این صورت امام هم نمی‌تواند معارف و احکام خدا را تبلیغ و ترویج كند[4] و هدف از تعیین امامان برای حفظ شریعت و در نتیجه هدایت بشریت نقض می‌شود.

با توجه به هدف و غایت وجود امام معصوم، می‌توان گفت چه ضرورتی دارد که در همه مناطق و نواحی امام معصوم وجود داشته باشد؟! برای حفظ شریعت و دین، یک امام معصوم در هر دوران و عصر کافی است. در مناطق مختلف نیز نصب و تعیین نائب و نماینده کفایت می‌کند؛ زیرا نائبان امام با پیروی از دستورات امام، می‌توانند در مناطق مختلف به تبلیغ و ترویج دین بپردازند و در صورت برخورد با هرگونه مشکل در امر دین، از طریق تماس با امام معصوم، مشکل را حل کنند. از آنجا که اطاعت بی‌قید و شرط مردم از نمایندگان و نائبان لازم نیست، عصمت آنها نیز ضرورتی ندارد. سیره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و اساساً سیره عقلا در امر حکومت نیز چنین است که حاکمی در رأس امور قرار می‌گیرد و نائبان و نمایندگانی برای خود در مناطق مختلف تعیین می‌کند و از طریق آن نمایندگان، به اداره امور مناطق مخلتف می‌پردازد. امام نیز ـ که رئیس و حاکم دینی و دنیایی مردم است ـ طبق همین سیره عقلا در مناطق مختلف برای خود نمایندگانی تعیین و نصب می‌کند.

آنچه مهم و مسلم است این است که هیچ عصر و دوره‌ای نباید از امام معصوم خالی باشد؛ در غير اين صورت حفظ شریعت و دین با مشکل مواجه خواهد شد. اگر در هر دوره و زمان، یک امام معصوم وجود داشته باشد، او می‌تواند با کمک نمایندگان شایسته، از عهده وظیفه حفظ و تبیین شریعت به نحو احسن برآید.

نتیجه‌گیری

عصمت ائمه اطهار (علیهم السلام) از جمله باورها و مسائل اختلافی میان شیعیان امامیه و فرق اهل سنت است. فرق اهل سنتْ منکر عصمت امامان (علیهم السلام) هستند. با بررسی آیات و روایات متعدد ـ از جمله آیه اولو‌الامر و آیه تطهیر و حدیث متواتر ثقلین، سفینه و امان ـ روشن شد که عصمت ائمه اطهار (علیهم السلام) امری مسلم و برحق است و عصمت ایشان نه‌تنها مخالف عقل و کتاب و سنت نیست، بلکه کاملاً موافق و برآمده از کتاب و سنت و عقل است.

درباره گستره و قلمرو عصمت ائمه (علیهم السلام) نیز با وجود اختلافاتی که میان شیعیان هست، بیشتر علمای امامیه به عصمت مطلق امامان (علیهم السلام) (عصمت از گناه ـ کبیره و صغیره ـ و سهو و اشتباه در تمام عمر) معتقد هستند.

با وجود دلایل متعدد عقلی و نقلی بر عصمت ائمه (علیهم السلام)، مخالفان شیعه ـ مانند وهابیت ـ شبهاتی بر عصمت ائمه (علیهم السلام) وارد کرده‌اند که برخی از آنها در این نوشتار بررسی و نقد شد و روشن گرديد که هیچ یک از آن شبهات بر تفسیر صحیح عصمت ائمه (علیهم السلام) وارد نیست و این‌گونه شبهات یا ناشی از عدم فهم صحیح عصمت است یا ناشي از عناد و دشمنی وهابیت با ائمه (علیهم السلام) و شیعیان امامیه؛ زیرا توجه به حقیقت و ماهیت عصمت ائمه (علیهم السلام) ـ که با حقیقت عصمت پیامبران (علیهم السلام) یکی است ـ و نیز توجه به پیشینه تاریخی باور به عصمت، بسیاری از این شبهات را نقش بر آب می‌کند.


[1]. احمد امين، ضحي الاسلام، ج۳، ص۸۶۱.

[2]. شعراني، شرح فارسي تجريد الاعتقاد، ص510؛ محمدي، شرح كشف المراد، ص413-415.

[3]. طوسي، الاقتصاد، ص305؛ محمدي، شرح كشف المراد، ص412.

[4]. علامه حلي، کشف المراد، ص185؛ شعراني، شرح فارسي تجريد الاعتقاد، ص511؛ محمدي، شرح كشف المراد، ص415. برخي اين مطلب را به عنوان دليلي مستقل براي عصمت امام ذکر کرده‌اند. (ر.ک: علامه حلي، کشف المراد، ص185؛ شعراني، شرح فارسي تجريد الاعتقاد، ص511)

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) بالاتر از عصمت پیامبران (علیهم السلام)
شبهه: ناسازگاری عصمت ائمه (علیهم السلام) با گفتار و رفتارشان
شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر
شبهه: عدم تصریح قرآن به امامت اهل بیت (علیهم السلام)
شبهه: عدم ذکر نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن
شبهه: ناسازگاری ضرورت معرفت به امام زمان با وجود غایب بودن ایشان
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) بالاتر از عصمت پیامبران (علیهم السلام)
  • شبهه: ناسازگاری عصمت ائمه (علیهم السلام) با گفتار و رفتارشان
  • شبهه: عصمت ائمه (علیهم السلام) مستلزم جبر
  • شبهه: عدم تصریح قرآن به امامت اهل بیت (علیهم السلام)
  • شبهه: عدم ذکر نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن
  • شبهه: ناسازگاری ضرورت معرفت به امام زمان با وجود غایب بودن ایشان
تــــازه هــــا
  • شبهه: نبود دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت عصمت امام
  • شبهه: تلازم وجوب عصمت امام با تعیین تکلیف برای خدا
  • شبهه: اخذ‌ اندیشه عصمت از یهود و نصارا
  • شبهه: بی‌نیازی از امام معصوم با وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
  • شبهه: عصمت امام و لزوم مشارکت با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اطاعت
  • شبهه: مسدود بودن طریق علم به عصمت غیر نبی
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: برابري و عينيت امامت و نبوت
  • شبهه: انحصار قبولي اعمال در توحيد
  • شبهه: قرار دادن شهادت ثالثه جزء ايمان
  • شبهه: فطري بودن انتخاب حاکم از طريق مردم
  • شبهه: مالکيت ائمه (علیهم السلام) نسبت به دنيا و آخرت و تصرف در آنها
  • شبهه: اِسناد حوادث جهان هستي به ائمه (علیهم السلام)
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها