• صفحه اصلی
  • درباره ما
    • پژوهشکده در یک نگاه
    • هیئت امنا
    • ریاست
    • معاونت ها
    • شورای پژوهشی
    • جوایز و افتخارات
  • فعالیت ها
    • نشست های علمی
    • ارتباط با مراکز علمی
  • گروه های علمی
    • گروه اخلاق و اسرار
    • گروه تاریخ و سیره
    • گروه فقه و حقوق
    • گروه کلام و معارف
    • واحد احیای میراث
    • دفتر پژوهشکده در خراسان
    • واحد بقیع‌پژوهی
  • آثار
    • کتاب ها
    • نشریات
    • نرم افزارها
    • ویکی حج
    • دانشنامه حج و حرمین
    • دانشنامه عتبات
    • موسوعه رد شبهات
    • مجموعه آثار حج خونین
  • کتابخانه، موزه و اسناد
    • کتابخانه
    • موزه
    • اسناد
  • خدمات پژوهشی
    • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
    • اولویت های پژوهشی
    • کتابشناسی حج و زیارت
    • خاطرات حج و زیارت
    • پاسخ به شبهات
    • حمایت از پایان نامه ها
    • فرم ها
    • درس خارج فقه حج
  • افراد
  • آرشیو
×

ارسال ایمیل

در حال ارسال اطلاعات
لطفا تیک "من ربات نیستم" را بزنید !
/ خدمات پژوهشی / پاسخ به شبهات / اهل بیت (ع) / شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
تاريخ : 1404/08/24 | بازدید : 5
شبهات مرتبط با اهل بیت (ع) پاسخ به شبهات

شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟

شبهه چهارم: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟

قفاري در شبهه‌اي ديگر پس از ذکر پاره‌اي روايات مربوط به فضايل کربلا و طعن بر اين روايات، به زعم خود تير خلاص را به عقيده شيعه مي‌زند و موهومات خود را به قرآن كريم ربط مي‌دهد:

اگر چيزي [آثار و ثواب] از زيارت حق بود، بايد در آيات قرآن ذكر مي‌شد ... چرا خداوند در آيات قرآن حج را ذكر كرده، اما از زيارت قبر امام، حتي به صورت مطلق يادي نفرموده است؟[1]

پاسخ:

پاسخ اول: ثواب زيارت خانه خدا، در کدام آيه آمده است؟

پاسخ اين است که در قرآن کريم، تنها وجوب حج بيان شده است و اگر شما اين قدر قرآن محور هستيد، يک آيه را نشان دهيد که ثواب زيارت خانه خدا را بيان کرده باشد؟

پاسخ دوم: ثواب زيارت قبر مطهر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در کدام آيه بيان شده است؟

زيارت قبر مطهر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از نظر همه اهل سنت، مستحب است و بي‌گمان عملي مستحب، بدون پاداش نيست؛ پس شما نيز در آيه‌اي از قرآن، ثواب زيارت آرامگاه شريف آن حضرت را نشان دهيد. اگر شما در اين موارد آيه آورديد، بي‌گمان بدانيد که در ثواب زيارت کربلا هم آيه خواهيم آورد.

در نتيجه بايد قبول کنيد که برای همه چيز نمي‌توان استنادی از قرآن پيدا نمود، بلکه روايات پيامبر (صلی الله علیه و آله) نيز همانند قرآن است؛ زيرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) از روي هواي نفس سخن نمي‌گويد و در روايات شيعه سخنان پيامبر (صلی الله علیه و آله) در ثواب زيارت حضرت سيد الشهدا (علیه السلام) فراوان است. اگر اين روايات در منابع شما نيامده است، مقصر همان افرادي هستند که از تدوين و نقل حديث، پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جلوگيري کردند.

نتيجه‌ کلي

از مباحثي که بيان شد، چند مطلب به دست مي‌آيد:

1. از نظر روايات صحيح شيعه، کعبه برترين نقطه روي زمين است و اهميتي ويژه دارد که سرزمين کربلا آن را ندارد. توجه به کعبه در نماز، رو به قبله بودن محتضر، ذبح حيوانات به سوي قبله، وجوب زيارت خانه خدا، بخشي از نشانه اهميت آن از نظر شيعيان است؛ در حالي که اهل سنت رو به قبله بودن ذبيحه را مستحب مي‌دانند.

2. از نظر خليفه اول، برخي صحابه، سران مذاهب و علماي اهل سنت، نه تنها محل دفن پيامبر (صلی الله علیه و آله)، بلکه خود شهر مدينه برتر از کعبه است. نمي‌دانيم چرا وهابيت با مطالعه برخي از روايات مربوط به ثواب زيارت کربلا، به شيعيان تهمت «برتري کربلا بر کعبه» را مي‌زنند و از عقايد بزرگان و روايات خودشان غافل هستند.

3. ثواب زيارت کربلا، تفضل و عنايت الهي به زوار حسين بن علي (علیهما السلام) است و نمي‌توان با لطف و عنايت الهي مبارزه يا لجاجت کرد. آيا خداوند صفات الهي خودش همانند زنده کردن مرده، شفاي امراض لاعلاج، توان آفرينش و علم غيب را به حضرت عيسي ـ علي نبينا و آله وعليه السلام ـ نداد؟ آيا مي‌توان گفت که ـ نعوذ بالله ـ حضرت عيسي خداست يا از خدا برتر است؟

بنابراين، ثواب زيارت کربلا، دليل برتري آن بر حج خانه خدا نيست.


[1]. اصول مذهب الشيعه، ص384.

شـبـهـات مـرتـبـط
شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
شبهه: برتري كربلا بر كعبه
شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
مــطــالـــب مــرتــبــط
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
تــــازه هــــا
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
  • شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
پـــربـــازدیـــدهــــا
  • شبهه: برتري كربلا بر كعبه
  • شبهه: محتلم نشدن و جنب نشدن را از ويژگي‌هاي امام
  • شبهه: فهم قرآن، جز از طريق قيّم صورت نمي‏گيرد و اين قيم کسي جز امامان شيعه نيستند
  • شبهه: چرا ثواب زيارت كربلا در قرآن بيان نشده است؟
  • شبهه:‌ بيان ثواب و آثار زيارت كربلا
حــــدیــــث روز
قم، خيابان 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت الّله قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم
پست الکترونیک: info@hzrc.ac.ir
تلفن تماس: 37186 - 025
نمابر: 37769994 - 025
كد پستی: 3719158489

دسـتـرسـی سـریـع

  • دفتر پژوهشکده در خراسان
  • کتابخانه دیجیتالی حج
  • ویکی حج
  • سامانه نشریات
  • جستجو در کتابخانه
  • دانشنامه حج و حرمین
  • بانک اطلاعاتی نقد وهابیت
  • نقشه سایت
  • همایش‌های حج، جهان اسلام و حرمین شریفین

پـیـونـدهــای مـرتـبـط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • خبرگزاری حج
  • سازمان حج و زیارت
  • بقیع
  • لیست همه پیوندها